Geschiedenis

Schaakvereniging ‘De Volewijckers’ maakte vroeger deel uit van de Amsterdamsche Sportclub ‘De Volewijckers’ opgericht in 1920 in “de Vogelbuurt” in Amsterdam-Noord, later verhuisd naar het Mosveld. De sportclub was een omnivereniging waarin diverse takken van sport waren ondergebracht. De naam ‘De Volewijckers’ is vooral bekend geworden door de voetbalclub, die in 1944 kampioen van Nederland is geweest en 2 seizoenen (1961-1963) in de Eredivisie heeft gespeeld.

De schaakafdeling van de omnivereniging is op 12 februari 1928 opgericht. Het schaken was toen enorm populair in ons land, vanwege de successen van Max Euwe (wereldkampioen in de periode 1935-1937).

De schaakclub ‘De Volewijckers’ is in 1971 gefuseerd met de schaakclub ‘Kromhout’ (personeelsvereniging van de motorenfabriek Kromhout). De club werd daarna K.V.C. genoemd (Kromhout Volewijckers Combinatie). Toen in 1978 de schaakclub ‘VECO’ (personeelsvereniging van scheepswerf Verschure & Co) zich hierbij aansloot, werd de naam VECO/KVC, ook wel genoemd V.K.V.C. (Veco, Kromhout, Volewijckers Combinatie).

De schaakclub heeft onder andere gespeeld in gebouw Caritas, bij de Rooms Katholieke kerk aan het Noord-Hollandskanaal en in een ruimte van pizzeria ‘Rive del Mare’, gelegen aan het IJ. Toen het huidige restaurant ‘Wilhelmina Dok’ zich daar in 2000 vestigde moest de schaakclub verhuizen. De voorzitter van de voetbalclub ‘De Volewijckers’ bood toen gelukkig onderdak aan. Sindsdien speelt de schaakclub in de kantine van de voetbalclub op Sportpark Buiksloterbanne.

In 2002 is besloten om de tweede V in de clubnaam als naam te gaan voeren. ‘De Volewijckers’ heeft immers een bekendere naam in Noord en ver daarbuiten, dan V.K.V.C..

Zo houden wij de naam van de roemruchte voetbalclub, die onder die naam tot 2013 op het sportpark Buiksloterbanne heeft gespeeld, nog in ere!

De schaakvereniging ‘De Volewijckers’ neemt -met ingang van het seizoen 2018-2019- met 4 teams deel aan de externe competitie van de Schaakbond Groot-Amsterdam (SGA). Het 1e team speelt in de 1e klasse, het 2e team speelt in de 3e klasse, het 3e team speelt in de vierde klasse en het 4e team speelt in de viertallencompetitie.

Sinds 2000 is het 1e team 3x kampioen geweest. Namelijk in het seizoen 2000-2001 kampioen 3e klasse C met promotie naar 2e klasse, in het seizoen 2011-2012 kampioen in 2e klasse C met promotie naar 1e klasse, waarna in het seizoen 2014-2015 degradatie naar de 2e klasse plaatsvond. Een jaar later werd echter weer het kampioenschap behaald (1e plaats in klasse 2B), waarna promotie volgde naar de 1e klasse.

Het 2e team promoveerde in het seizoen 2010-2011 naar de 2e klasse en wist zich hierin 2 jaar goed te handhaven. Na een herindeling werd dit team echter door de schaakbond op basis van gemiddelde rating  – onder protest – teruggeplaatst naar de 3e klasse.

Het 3e team is in het seizoen 2016-2017 in de viertallencompetitie kampioen geworden.