Barry Brink speelt remise tegen Jan Timman

De 3 IM,s naast elkaar. Hing Ting Lai, Barry Brink en Pieter Hopman.

Hoewel Barry wekelijks op onze clubavond speelt, is hij ook actief bij Schaakclub Purmerend op zaterdag  in de een na hoogste klasse 1A van de landelijke competitie. Soms ga ik kijken naar de bondswedstrijden van mijn oude club. Ik speelde daar van 1994 tot 2013. Zo ook afgelopen zaterdag en dat werd een aangename middag. Behalve Barry speelt onze nieuwste aanwinst Frank van de Velpen ook voor Purmerend, maar dan voor het tweede team. Er waren nog meer Volewijckers aanwezig. Fred Jungen en Perry Koopmans ( ook Purmerend lid ).

Purmerend kreeg zaterdag 17 december Wageningen op bezoek en daar speelt al weer enige jaren Jan Timman mee, sinds hij verhuisde van Amsterdam naar Arnhem. De woensdag vooraf was een mogelijke paring van Barry aan Timman al onderwerp van gesprek op onze clubavond. Barry vertelde dat hij zich weinig kans gaf op een behoorlijk resultaat, mocht hij tegenover de voormalig nummer 2 van de wereld komen te zitten. Hij sprak zijn grote ontzag voor deze reus uit en noemde o.a.. dat gevreesd moet worden voor diens enorme eindspel kennis. Een verrassing moest uitgesloten worden, want het verschil is gewoon te groot wanneer het op de fijne details aankomt. Ik weet even niet of de twee schakers eerder tegen elkaar gespeeld hebben in een partij met klassiek speeltempo.

Barry speelt met zwart en op een gegeven moment had hij een zekere remise door eeuwig schaak in handen. Maar wat schetste onze verbazing, Barry koos voor een voortzetting van de partij met een pion meer! Dit leek later niet de beste inschatting want Timman speelde goed en had meer activiteit met zijn twee torens. Eerder leek een paard van Jan sterker dan Barry,s loper en we vreesden na ruil van deze stukken dat Timman nu opeens op zijn favoriete terrein was beland; een heus toren eindspel. Barry moest heel nauwkeurig verdedigen, maar slaagde prima voor deze test. Door een toren op g8 die de open g lijn controleerde wikkelde Barry af naar nu wel eeuwig schaak, waarin Timman moest berusten daar zijn koning niet lekker stond. De complete partij kan ik niet tonen, wel volgt hieronder een aardige fotoreeks waarbij enkele stellingen duidelijk te zien zijn. Let op de klok en je ziet wie er in die stelling aan zet is.

Frank op eerste bord bij Purmerend 2. Helaas verlies tegen de sterke Chris de Saegher.

Na de 25e zet van zwart.

Na 41e zet van wit.