De strijd om de Goudenbeker

Vrijdagavond 28 oktober was ik aandachtig toeschouwer bij de 1e rondewedstrijd om de Gouden Beker van ons 1e team tegen Chaturanga-1.
Ik vind het vreemd dat maar liefst 5 teams door de SGA zijn vrijgesteld van de 1e ronde. Zo zitten er straks, samen met de 3 teams die zich moeten plaatsen, 8 teams in de kwartfinales.
Maar het goede nieuws is dat ons Gouden-viertal zich geplaatst heeft voor de kwartfinales, want ze wonnen gisteren met 4-0.
Omdat dit in dit nieuwe seizoen de eerste overwinning van een van onze teams is, is dit het vermelden waard!

En om ook even bij stil te staan: Barry, Martin en Roger speelden vrijdag hun derde wedstrijd in deze week en Tigran zijn 2e wedstrijd. Afgelopen maandag tegen Laurierboom-Gambiet (4-4) en woensdag op de clubavond. Van schaakmoeheid bij hen was overigens geen sprake!

Roger was al na 27 zetten klaar in een zeer aanvallende partij! Zelf zei hij dat hij een pion offerde, de correctheid werd door zijn teamgenoten in twijfel getrokken, echter zijn aanval was er niet minder om. Hij won gedecideerd!
Martin speelde ook een snelle partij. Er kwam een toreneindspel op het bord met 1 pion meer voor Martin (3 pionnen tegen 2 op de koningsvleugel met beiden 1 toren). Martin won door het eindspel heel nauwkeurig uit te spelen. Hij was klaar om 21.45 uur.
Tigran speelde op het 2e bord zoals hij altijd speelt. Voor de toeschouwer lijkt het de hele tijd alsof er niets (of niet veel) gebeurt. Maar dan komt hij plotseling veel beter te staan en is er voor zijn tegenstander geen houden meer aan! Zo ging het ook gisteren, Tigran won onbedreigd!
Barry speelde op het eerste bord tegen de sterkste speler van Chaturanga, dat is nou eenmaal als 1e bordspeler zijn lot. Maar hij kweet zich voortreffelijk van zijn taak.
Hij koos met wit al snel de aanval. Verbruikte veel tijd. Maar uiteindelijk sloeg zijn koningsaanval door en gaf zijn tegenstander om 23.20 op.

Zie onderstaand de geweldige stellingen van (van boven naar beneden) van Barry en Roger. Commentaar overbodig.