Externe competitie voor de 15+ jeugd

Voor oudere jeugdleden die niet meer in de doordeweekse jeugdcompetitie t/m 14 jaar mogen uitkomen zijn er verschillende mogelijkheden. Voor al deze evenementen geldt dat ze het leukst zijn als je er samen met je vrienden aan meedoet. De Volewijckers stimuleert dit uiteraard. Naast al deze externe evenementen kun je natuurlijk ook gewoon meedoen aan de seniorencompetitie op de clubavond. Jeugdleden spelen in deze competitie met een versneld tempo (1 uur per persoon per partij) zodat ze rond 22:00 uur naar huis kunnen. Als het rustig is met school en je hoeft er niet te vroeg uit de volgende dag dan is dit een leuke optie. Je leert veel van dit soort partijen en de tegenstanders  zijn vaak bereidt tot uitleg (vooral als ze hebben gewonnen, haha).

Aanmelden voor de seniorenevenementen kan bij de wedstrijdleider extern van de club. Laat het hem even weten wanneer je geïnteresseerd bent in deelname dan zal hij je op de hoogte houden van de diverse competities. Aanmelden voor de jeugdcompetitie doe je bij de jeugdleider en mogelijk binnenkort via een webformulier.

AB jeugdcompetitie

Dit is de competitie voor de jeugd t/m 20 jaar. Deze competitie is net als de reguliere jeugdcompetitie op doordeweekse dagen. De partijen duren maximaal tot 21:00 uur dus het wordt niet heel laat. De thuiswedstrijden speel je in Het Anker tijdens de clubavond op woensdag en de uitwedstrijden speel je op de clubavond van de tegenstander. Het team speelt de wedstrijden op 4 borden maar zal doorgaans uit 6+ personen bestaan omdat niet iedereen altijd kan.

Het team regelt zelf het vervoer naar de uitwedstrijden en heeft dus chauffeurs nodig. Daarnaast is een van de niet-spelende jeugdleden tijdens thuiswedstrijden wedstrijdleider. Het team heeft verder een captain, dat kan een ouder zijn maar ook een van de oudere teamleden, deze maakt de opstelling en regelt wie er chauffeur is bij externe wedstrijden en wie wedstrijdleider is bij thuiswedstrijden.

Zaterdagcompetitie

Dit is de KNSB competitie voor senioren. De partijen duren langer dan in de jeugdcompetitie: je bent de hele zaterdagmiddag onder dak. Het team bestaat uit 8 spelers. Het is het leukst als dit een mix is van senioren en een groepje jeugdspelers. De uitwedstrijden zijn vaak wat verder weg dan in de SGA competitie: Haarlem, Leiden, dat soort bestemmingen.

Een van de seniorleden is captain, reizen gaat vaak per trein en de thuiswedstrijden worden geleid door de wedstrijdleider extern van de club. Er is geen rol meer voor ouders. Lekker rustig.

SGA (Rapid) Competitie

De Schaakbond Groot-Amsterdam (SGA) organiseert gedurende het jaar op doordeweekse dagen een clubcompetitie waarbij seniorenteams uit de regio Amsterdam het tegen elkaar opnemen. De partijen kunnen echter lang duren en als je daarna ook nog naar huis moet reizen wordt het voor schoolgaande tieners te laat. Een keer in een schoolvakantie meedoen in een thuiswedstrijd kan een leuke ervaring zijn. Aan het eind van het seizoen in mei/juni wanneer de gewone competitie voorbij is, organiseert de SGA een rapidcompetitie waarbij je met een klein team van 4 personen 3 rapidpartijen op een avond speelt in een competitie van drie avonden in drie weken. Door het hogere speeltempo doen er vaak jeugdteams van tieners en studenten mee in deze competitie.

Toernooien

Een alternatief voor de diverse competities zijn toernooien. Deze zijn er in vele soorten en maten. De Volewijckers organiseert zelf regelmatig toernooien dat is een mooie introductie. Je kunt op de clubavond vragen wanneer ons volgende toernooi is. Afgelopen jaar was er een rapidtoernooi in februari en een vierkampentoernooi in juli.

Toernooien komen in vele maten en vormen: er zijn de grote serieuze toernooien zoals het wereldberoemde Tata Steel toernooi in Wijk aan Zee waar iedere schaker een keer aan mee moet doen en sommigen schaken er zelfs ieder jaar. Andere grote jaarlijkse toernooien zijn het er Science Park toernooi in juli en het Amsterdam Open in oktober/november. Maar er zijn ook vele kleinere dagtoernooien waarin je geen klassiek schaak speelt maar bijvoorbeeld rapidschaak, snelschaak, doorgeefschaak of antischaak. Kijk voor een overzicht  op de agenda van sgaschaken.nl.