JEUGDAFDELING

Aan deze tafel krijgen kinderen van 5 en 6 jaar een kwartiertje les van “juffrouw Lizet” en maken ze opgaven in hun ‘stappenboekje if op de I-pad die ze van de club mogen gebruiken.

Schaakvereniging De Volewijckers is op 1 mei 2019 met een jeugdafdeling gestart!

Wil je (beter) leren schaken? Neem dan contact met ons op (met iemand van het bestuur of met onze jeugdleider David Spaan, tel. 06-38669207). Of kom gewoon eens langs op de clubavond (woensdag) en kom een paar keer vrijblijvend meedoen (en beslis daarna of je lid wilt worden).

Als je nog helemaal niet kunt schaken kun je het op de club leren. Maar ook de meer ervaren jeugdschaker hebben wij veel te bieden.

De clubavond voor de jeugd is op woensdagavond van 18.30 – 19.45 uur.

Er wordt in 2 groepen lesgegeven: aan beginners en aan gevorderde schakertjes. Wij gebruiken daarvoor de zogenaamde “stappenmethode”, een lesmethode die aanbevolen wordt door de schaakbond (de KNSB). De beginnende schakertjes krijgen een account op het schaakprogramma Chessity, waarmee ze spelenderwijs op een I-pad schaken kunnen leren.

De meer ervaren jeugdschakers hebben om de week les en spelen de andere week 2 interne partijen, die ze moeten noteren. Hun partijen worden door hun schaaktrainer geanalyseerd. Aantal van hen spelen in de C1 en C2, teams die deelnemen aan de externe competitie van de SGA.

Schaaklessen worden gegeven door gediplomeerde trainers of clubleden die al jaren ervaring hebben.

Als de kinderen ‘een stap’ hebben doorlopen kunnen ze een schaakexamen afleggen en een schaakdiploma behalen.

De contributie bedraagt voor een heel seizoen (tot en met juni 2023) € 90,–; voor een tweede of derde kind uit een gezin wordt € 20,– reductie verleend. Ouders die een stadspas (met groene stip) hebben kunnen een aanvraag voor vergoeding van de contributie indienen bij het Jeugdsportfonds. Neem dan vooraf contact op met onze secretaris Frans Reitema (tel.06-34734947), die regelt het dan.