Volewijckers 2 sprokkelt (bord) punten bij Vas, maar is dat genoeg?

Stelling in partij van Joep, zwart.

Donderdag 13 april was ons Tweede Team op bezoek bij mede degradatiekandidaat Vas 4 . Een nederlaag lag voor de hand, belangrijker was echter het scoren van bordpunten. Volewijckers 2 had vooraf een voorsprong van 4,5  bordpunten.

Onze kopman Bas Bos vult zijn pensioen in door opnieuw een lange wandel reis te maken, nu in Indonesië. Gelukkig was Tycho Edsme bereid om zijn plaats in te nemen. En hoewel Tycho vertelde dat de zenuwen hem door de keel gierden, zo spannend was de partij, speelde hij het weer klaar om de winst heel fraai binnen te halen. Zijn opponent dacht zich een dreiging met paardvork, schaak met damewinst, te kunnen permitteren. maar had niet gerekend op het gegeven dat Wit mat in twee had met Dc8+.

Joep op twee, verzuchtte na de opening; die man speelt op alles wat ik verzin sterke theorie zetten, wat moet ik daarmee? De partij verliep tamelijk spectaculair. Wit offert een stuk waarvoor flinke compensatie en Joep staat met de rug tegen de muur, want Toren zielig op h8 en stukken werken niet samen. Misschien krijgen we nog de hele partij te zien?

Intussen zat ikzelf slecht te spelen. Slap openingsspel afgestraft door Wit. Maar wat schetst mijn verbazing dat ik nog wegkwam met een schwindel van jewelste. Zie diagram:

Ik had net 20….P x Pe5 gespeeld. En wit doet de enige foute zet door met de pion terug te slaan?! Na het ontluisterende antwoord 21……Lxc5 zag ik mijn tegenstander ietwat geschokt kijken. na 22. T a5 – P d7 !  stemde mijn tegenstander ( met de hoogste rating van het team) in met remise. Daarna kon ik een biertje drinken op de lederen bank met uitzicht op de gezellige speelzaal.

Lizet speelde goed en kreeg voordeel, hetgeen later niet meer opleverde dan remise.

Michiel bouwde op de damevleugel een mooi initiatief op, een sterke pionnen wals. Tot ik opeens meekreeg dat hij een verrassend stukoffer te verwerken kreeg, wat meteen winnend voor zwart bleek. ” Grrrrrrrrrr…..ik was afgeleid door het bord naast me en wilde mijn plan daarna doorzetten en miste zijn valletje.”

Arno verloor ook, noemde dat hij geen energie had.

Ook Perry en Be kwamen weliswaar goed uit de opening , maar werden in het middenspel door kleine zetjes in de verdediging geschoven richting verloren eindspelen.

Als laatste speelde Joep nog. Zie de stelling bovenaan. Hier staat Joep volgens computer veel beter en plan is om met ..h6 de koning een veilig heenkomen te bieden. Wit heeft enkele zetten later een toren geofferd en Joep zit in tijdnood. De witte aanval is voorbij en er wordt tot remise besloten.

# VAS 4 Rating De Volewijckers 2 Rating Uitslag
1 Jan Stegeman 1664 Tycho Edsme 0 0 1
2 Homme de Vries 1611 Joep Heldoorn 1639 ½ ½
3 Tejo Hagen 1664 Michiel Bouwman 1545 1 0
4 Rommert Bakker 1627 Arno Lust 1608 1 0
5 Tom Prent 1553 Lizet Borowski 1536 ½ ½
6 Jaap Jung 1719 Ronald Marcelis 1542 ½ ½
7 Jaap Goudriaan 1596 Perry Koopmans 1502 1 0
8 Huub Groenenberg 1686 B� Keizer 1467 1 0
1640 1548

Zo boekt Vas zijn eerste overwinning en loopt 3 bordpunten op ons in. Nog steeds staat Vas onderaan, maar het programma voor de laatste ronde lijkt voor ons zeer lastig. Wij ontvangen de koploper Isolani, die nog geen kampioen zijn, Caissa heeft nog een match meer te spelen, en staan nu 3 matchpunten achter. Misschien dat ze niet supersterk gaan opkomen. Vas speelt tegen De Amstel en lijkt de beste papieren te hebben op klasse behoud. Ze moeten anderhalf bordpunten meer dan ons scoren. want dan weliswaar gelijk in punten, echter dan telt onderling resultaat. En dat verliep zoals boven geschetst!

Woensdag 17 mei weten we het.